גירושין בית דין רבני

כלו כל הקיצים ומבחינתכם אין עוד דרך חזרה אלא לצאת לדרך בהליך גירושין. במידה וזו ההחלטה הסופית שלכם, לבטח תשאלו את עצמכם מספר שאלות ראשונות, בין היתר איפה פותחים תיק גירושין? 

האם להתחיל עם פתיחת תיק גירושין בית דין רבני? אם כן, אז בפתיחת תיק בבית דין רבני גירושין מה להביא? האם חייב שזו תהיה פתיחת תיק גירושין בהסכמה בלבד או שלא צריך לחכות לאישור של בן או בת הזוג מהם מבקשים להתגרש?

ההבדל בין בית דין רבני לבין הרבנות

תוך כדי מחשבה יצוצו לכם עוד ועוד שאלות. האם צריך לגשת אל בית דין רבני גירושין או בכלל להגיע אל הרבנות? ובכן, זו בדיוק אחת הסיבות מדוע לא כדאי לצאת לדרך ולבצע פתיחת תיק ברבנות מקוון או להתחיל עם פתיחת תיק גירושין ללא עורך דין.

כדאי שיהיה זה עורך דין גירושין שמתמחה בהליך המתנהל בבית הדין הרבני, מי שבקיא במשפט העברי ושיש לו ניסיון בגירושין של בני זוג יהודים.

כדאי לדעת! תפקידה של הרבנות היא להשיא בני זוג שרוצים להתחתן, אולם רק לבית דין רבני יש את הסמכות לטפל בגירושין.

בכל הנוגע לשאלה האם אתם צריכים את ההסכמה של בן/בת הזוג כדי להגיש בקשה לפתיחת תיק גירושין בית דין רבני, התשובה היא חד משמעית לא. אתם לא זקוקים להסכמה שלהם.

עורך דין גירושין יעזור לכם למלא את כל הטפסים הנוגעים לפתיחת תיק גירושין מקוון כך שלא תבצעו טעות שלאחר מכן תסבך אתכם לחינם.

בין היתר בטופס עצמו צריך לציין את כל הפרטים המלאים שלכם ושל בן/בת הזוג, ושל הילדים המשותפים במידה ויש כאלה.

ניסיון להשיג שלום בית? לא בכל מחיר

בגלל שהתחתנתם על פי ההלכה היהודית לא תוכלו להתגרש ללא סיבה מוצדקת. זוהי דרישה ברורה מצד בית דין רבני גירושין.

בתחילה בית דין רבני גירושין יעשה ככל יכולתו לעודד אתכם לערוך שלום בית בתקווה כי תוכלו ליישב את הסכסוך שנוצר ולתקן את חיי הנישואין.

אל תיבהלו, אתם לא חייבים לעשות שלום בית בכל מחיר. גם לא תצטרכו להמציא סיבה מיוחדת כדי להגיש בקשה להליך גירושין. בדרך כלל מדובר בבעיות שצצות תוך כדי חיי הנישואין ומובילות לגירושין. למשל בגידה, אלימות פיזית או מילולית של בן/בת הזוג. התמכרות לסמים או למין, הימורים או אלכוהול של אחד מבני הזוג. סיבות נוספות הן סירוב של אחד מהצדדים לקיים יחסי מין באופן תדיר, עקרות של בן או בת הזוג ועוד.

בדרך כלל נהוג לגשת אל בית דין רבני גירושין בעיר המגורים המשותפת שלכם, גם אם תוך כדי תנועה התפצלתם ועברתם להתגורר בנפרד במקומות שונים.

לאחר פתיחת תיק גירושין בית דין רבני, מי שיפגשו אתכם הם דיינים שנבחרו מתוך רשימה קיימת שתפקידם לדון ולנהל את הליך הגירושין.

בשום פנים ואופן אי אפשר שאתם תבחרו את שם הדיין, אך כן ניתן לפסול דיין של בית דין רבני גירושין במידה והוא קרוב משפחה של אחד מהצדדים.

גירושין בהסכמה משותפת

אם בכל הנוגע לפתיחת תיק גירושין אין לכם ברירה אלא לגשת אל בית דין רבני גירושין, בכל הקשור לטיפול בסוגיות שונות כמו חלוקת הרכוש המשותף, משמורת והסדרי ראיה של ילדים, מזונות לילדים ולאישה, אתם יכולים להיעזר בבית משפט לענייני משפחה. מה כדאי ועדיף? תלוי.

במידה והגירושין נעשים בהסכמה משותפת שלכם עם בן/בת הזוג ואינכם נמצאים בריב או מלחמה, גם עורך דין דיני משפחה יכול להמליץ לכם לסיים הליך גירושין בבית דין רבני גירושין.

כך שבמידה וערכתם הסכם גירושין מסודר ומאוזן על ידי ליווי של עו"ד דיני משפחה, בו נקבע באופן ברור מה יהיו הסדרי משמורת על הילדים, דמי מזונות לילדים וחלוקת הרכוש, תוכלו להגיש זאת אל בית הדין הרבני.

הדיינים בבית דין רבני גירושין יבחנו את ההסכם המשותף. הם יוודאו כי שני הצדדים אכן מאשרים אותו ולאחר מכן יעניקו לו תוקף של פסק דין. השלב הבא והאחרון יהיה המועד בו ייערך טקס סידור הגט.

סרבנות גט

במידה ואין הסכמה משותפת של בני הזוג להתגרש נוצר מצב שנקרא סרבנות גט. בדרך כלל זהו הבעל שמסרב להעניק גט לאשתו במטרה לסנדל ולא לאפשר להליך הגירושין להגיע לסיומו.

במצב כזה האישה עדיין נחשבת כאשת איש או במינוח אחר אישה עגונה נשואה כדת וכדין, לכך יש השלכות. האישה לא יכולה להינשא לגבר אחר ואסור לה לקיים יחסי מין עם אחרים, אחרת זו תיחשב לבגידה. במידה והאישה בכל זאת בגדה, היא תאבד את הזכות לקבל את מה שנכתב בכתובה ודמי מזונות אישה.

במידה והאישה קיימה יחסי מין עם גבר אחר ונולד לה ילד/ה מאותם יחסים, הם ייחשבו לממזרים, כלומר ילדים שלא יוכלו להתחתן.

אם נדמה לכם כי מדובר בסיטואציה קיצונית אתם צודקים, אך יותר מפעם אחת מקרים כאלה התרחשו בעבר ואף התפרסמו בערוצי התקשורת השונים.

יחד עם זאת לא מדובר בסוף פסוק. לדיינים בבית דין רבני גירושין יש מספר סמכויות, אחת מהן מאפשרת להם להטיל סנקציות כבדות על הבעל. למשל להביא לכך שישללו ממנו את רישיון הנהיגה, הטלת קנסות ואף מאסר בפועל.

כדאי לדעת! אומנם הליך גירושין בישראל מתנהל בבית דין רבני גירושין, אך במקביל כל מי שמסורבת גט יכולה לתבוע את בעלה במסגרת תביעה אזרחית בבית משפט רגיל בגין חבות בנזיקין ולדרוש על כך סכומי כסף גדולים.

תשלום אגרת פתיחת תיק גירושין

נכון להיום עבור פתיחה של תיק גירושין בבית דין רבני גירושין תאלצו לשלם כ-347 שקלים למזכירות בין הדין.
ישנם תשלומי אגרה נוספים בהתאם למורכבות התיק ולבקשות שונות שיכולות לעלות במסגרת הליך הגירושין.

צרו קשר עימנו
מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם:
פתח שיחה
💬 נשמח לסייע
היי 👋
איך אפשר לעזור?