הסכם הורות משותפת

בדומה לנישואים אזרחיים אך באופן שונה, הסכם הורות משותפת הוא עוד דרך לבנות מתכונת משפחתית מסוימת בה מגדלים יחדיו ילדים, אך זו אינה כרוכה בטקס נישואין מסורתי. הסכם הורות משותפת מורכב משני אנשים שאינם מעוניינים לבנות ולטפח זוגיות האחת עם השני. הם יכולים להיות בעלי היכרות מוקדמת או זרים לחלוטין, אך בזכות הסכם משפטי לכל דבר הם חוברים יחדיו לצורך הבאה של ילד לעולם.

בדרך כלל מי שמבקשים לערוך הסכם הורות משותפת הם משפחות חד הוריות, משפחות חד מיניות, בני זוג הידועים בציבור, או גבר ואישה שלא מצאו לעצמם זוגיות ואולי אינם מעוניינים עוד לחפש, אך כן חפצים להביא ילד לעולם.

כדי לצאת לדרך בתהליך בו מביאים ילד לעולם במתכונת הזו, יש צורך להסדיר את כל הפרטים תחת הסכם שהוא חוזה משפטי. לכן מומלץ מאוד להיעזר בשירותיו של עורך דין הורות משותפת, ולא להסתמך על קובץ הסכם הורות משותפת pdf או על הסכם הורות משותפת דוגמא שניתן למצוא ולהוריד מהאינטרנט.

הורות משותפת – יוצאים לדרך

בתחילת ההסכם יהיה מנוסח כי שני הצדדים לא מעוניינים לנהל מערכת זוגית כזו או אחרת אלא ההתקשרות ביניהם נועדה להביא ילד משותף לעולם ולגדל אותו ביחד. 

הסכם הורות משותפת נועד להעניק ביטחון מלא לשני הצדדים. לכן מעלים על הדף המון פרטים קטנים וגדולים עם הרצונות, חלומות, תחושות ותפיסת העולם של שני ההורים בנוגע לגידול הילד המשותף. החוכמה היא לא רק לרשום את המובן מאליו אלא לנסות ולקחת כמה שיותר משתנים שיכולים לצוץ בעתיד.

עורך דין הורות משותפת הוא בעל הניסיון והידע כיצד לנסח מסמך שיהיו בו תשובות ברורות לגבי מה ואיך צריך לפעול לאורך השנים, בהתאם למציאות משתנה.

הורות משותפת ללא זוגיות מחייבת הסכם שכולל את כל הזכויות לצד החובות של ההורים האחד מול השנייה, וכלפי הילד כשהם נפגשים יחדיו או לחוד.

ככל שההסכם יהיה מפורט יותר, כך ניתן יהיה להקטין מחלוקות בכל פרק זמן נתון, אחרת חילוקי הדעות יצוצו תכף ומיד.

הסכם הורות משותפת – לפני ההיריון

בסעיף הזה ההורים צריכים להחליט כיצד ייעשה תהליך ההתעברות. האם בקיום יחסי מין, הזרעה או בהליך הפריה. חשוב לסכם את כל העלויות של הבדיקות השונות כמו גם את הטיפולים הנלווים וכיצד תעשה החלוקה הכספית בין הצדדים.

שאלות נוספות שעליהן צריך לקבל החלטה, האם האישה תהיה מלווה על ידי רופא פרטי במהלך חודשי ההיריון ואם כן מי, או שהבדיקות יעשו בקופת חולים מסוימת. כמובן, מה יהיה שמו של הילד ועוד.

הסכם הורות משותפת – מהלך ההיריון

כדאי להסדיר מראש תחת ההסכם מה תהיה המעורבות של האבא במשך תשעת חודשי ההיריון. האם הוא יהיה מחויב להיות נוכח בכל בדיקה או טיפול או רק בחלק מהם? מה תהיה מידת המעורבות של בני המשפחה הרחבה של שני הצדדים?

הסכם הורות משותפת – מהלך הלידה

הסכם הורות משותפת לוקח בחשבון גם את הלידה עצמה. האם תהיה זו לידה בבית חולים (ואיזה בית חולים) או לידה ביתית? האם יש העדפה ללידה טבעית במידה וזו מתאפשרת, או מראש הולכים על ניתוח קיסרי? בהסכם ניתן יהיה לקבוע מראש דברים ברורים נוספים כך שלא יהיה מקום לשום ספק בנוגע לשאלות רבות, כגון: האם האבא יהיה נוכח בלידה? האם בני משפחה נוספים או חברים יהיו רשאים להיכנס אל חדר הלידה? במידה ומדובר בבן זכר, כיצד ייערך טקס ברית המילה ומי יערוך אותו, מוהל או רופא? היכן יתקיים טקס הברית ואת מי אפשר יהיה להזמין אליו? האם מיד לאחר הלידה האימא והילד יישארו במלונית? ועוד.

הסכם הורות משותפת – זמני השהות עם הילד

עוד לפני שהילד מגיע לעולם, הסכם הורות משותפת מסדיר מראש מה תהיה המתכונת בה האימא והאבא יהיו אחראים על הילד החל מהיום הראשון. למשל, כיצד יהיו זמני השהות של האבא במידה והילד יונק? האם הסדרי הראייה יהיו תחת משמורת משותפת או משמורת מלאה של אחד מההורים? האם יהיה סעיף שלוקח בחשבון שינוי עתידי בחייו של אחד מההורים, למשל זוגיות או מעבר דירה לעיר אחרת או לחו"ל?

הסכם הורות משותפת מזונות

במידה ובהסכם הורות משותפת שנערך על ידי עורך דין הורות משותפת נקבע כי מדובר בהסכם של משמורת מלאה, כלומר הילד נמצא בחזקת האימא ברוב הזמן ולאבא נקבעו הסדרי ראייה מסוימים, האבא חייב לשלם את כל דמי המזונות הנקבעים על פי חוק או על פי ההסכם עצמו.

אך אם עורך דין הורות משותפת ציין כי מדובר בהסכם משמורת משותפת, שני ההורים חולקים את החזקה על הילד בצורה שוויונית, אז גם דמי המזונות מתחלקים ביניהם שווה בשווה.

הסכם הורות משותפת – היכן גרים?

בהסכם הורות משותפת שני הצדדים יקבעו באיזו עיר ואזור בישראל הילד יתגורר. כמו כן עורך דין הורות משותפת מנוסה יציע להורים לקבוע מראש עד איזה מרחק הם יגורו האחד מהשנייה. 

הסכם הורות משותפת – חינוך הילד

הסכם הורות משותפת  יכול לקבוע מראש מה תהיה המסגרת החינוכית של הילד – רגילה, מסורתית או דתית. מה יהיו העונשים המוסכמים במידה ועולה הצורך להעניש את הילד בגין התנהגות לא יפה, או אם הוא לא הכין את שיעורי הבית שקיבל בבית הספר.

האם ניתן לשנות הסדרי ראייה לאחר חתימה עם הסכם הורות משותפת?

ניתן לעשות זאת על ידי פנייה לבית משפט לענייני משפחה עם השינוי המבוקש מצד האימא או האבא. בפנייה הם יצטרכו לפרט מדוע מבקשים לשנות את ההסכם שנחתם בנוגע להסדר זה. בית המשפט ידון בעניין תוך כדי שהגיל וטובת הילד יהיו לנגד עיניו.

הסכם הורות משותפת – בית משפט לענייני משפחה

לאחר ניסוח סופי של הסכם הורות משותפת, בין אם הוא נכתב על ידי ההורים בלבד או בעזרתו המקצועית של עורך דין הורות משותפת, ההסכם יובא לאישור של שופט בבית משפט לדיני משפחה או בבית דין רבני. לשופט יש את הזכות לבטל את ההסכם במידה והוא ימצא כי טובת הילד לא עומדת בראש הדברים. במידה וההסכם מאושר, הוא יקבל תוקף של פסק דין לכל דבר.

כדאי לדעת! את הסכם הורות משותפת אפשר להביא לעיונו ואישורו של בית משפט לענייני משפחה אך ורק לאחר שהתינוק נולד.

צרו קשר עימנו
מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם:
פתח שיחה
💬 נשמח לסייע
היי 👋
איך אפשר לעזור?