התרת נישואין אזרחיים

כדי להבין מהי התרת נישואין אזרחיים צריך לחזור אחורה אל הליך נישואין אזרחיים.

גם במידה ומדובר בבני זוג יהודים שהתחתנו בהליך נישואין אזרחי בארץ או מעבר לים, כאשר מבקשים להתגרש הם יהיו חייבים לעשות זאת דרך בית דין רבני לגירושין בארץ או דרך מוסד מוכר על ידי בית הדין הרבני בחו"ל.

כאשר מדובר בהתרת נישואין אזרחיים בו אחד מבני הזוג יהודי והשני לא, באופן טבעי אין צורך לגשת אל בית דין רבני לגירושין ואין שום עניין של קבלת גט וכל המשתמע מכך, אלא מבצעים את ההליך בבית המשפט לענייני משפחה.

התרת נישואין אזרחיים: כללי

המאמר הזה אינו מיועד לבני זוג, גבר ואישה יהודים אלא לנישואין של בני זוג מדתות שונות. בין אם מדובר בבני זוג יהודים ומוסלמים או בני זוג יהודים ונוצרים, ישנו מקום אחד בו הם יכולים להסדיר התרת נישואין אזרחיים בהסכמה – בבית משפט לענייני משפחה. כיוון שמדובר בהליך אזרחי לכל דבר ואין לו שום נגיעה דתית כזו או אחרת.

התרת נישואין אזרחיים: זיקה לישראל

בחיים כמו בחיים שום דבר אינו פשוט. גם במידה ומדובר בבני זוג מעורבים, יהודי עם בן/בת מדת אחרת או מישהו שהוא חסר דת, אי אפשר לגשת אל בית דין לענייני משפחה בישראל ולצאת לדרך בהליך התרת נישואין אזרחיים מבלי שאפשר יהיה להוכיח את הזיקה של בני הזוג לישראל. 

את הזיקה הזו בית הדין לענייני משפחה יכול לבדוק בכמה אופנים. בראש ובראשונה האם בני הזוג רשומים כאזרחים בישראל? בנוסף, האם בן או בת הזוג ממנו מבקשים להתגרש עדיין מתגוררים בישראל? במידה ומתגלה כי שני בני הזוג לא התגוררו יחדיו בשנים האחרונות בישראל, או שאחד מבני הזוג אינו מתגורר בישראל במהלך הגשת טופס 17 התרת נישואין  המיועד להליך זה, מדובר בבעיה ויש סיכוי גדול שבית המשפט לענייני משפחה יסרב לדון בבקשה ולבצע את הליך התרת הנישואין.

התרת נישואין טפסים

לאחר שברור לחלוטין כי בכל הנוגע להתרת נישואין אזרחיים בהסכמה בין בני זוג שרק אחד מהם הוא יהודי אין צורך לפנות אל בית דין רבני גירושין, אלא אך ורק אל בית משפט לענייני משפחה, עוברים לשלב הבירוקרטי.

בבירוקרטיה כמו תמיד יש צורך למלא מספר טפסים בצורה מדויקת כדי שלא ייווצרו בעיות לאחר מכן. כאן המקום לציין כי עורך דין דיני משפחה מתמצא בטפסים הללו ומומלץ להתייעץ או להיעזר בו, גם אם נדמה כי אפשר לבצע זאת באופן עצמאי.

את התביעה להתרת נישואין יש לכתוב ולהסביר בצורה מלאה ומדויקת. לאחר מכן חייבים לצרף את המסמכים הבאים: תעודת נישואין, תצהיר אימות עובדות, טופס 43א ו-טופס 43ב’. חלק מהמסמכים חייבים להיות מאומתים על ידי עורך דין.

מכתב נוסף חשוב הוא תצהיר של איש או אישה אשר מכירים את בני הזוג, את הדת שלהם ויכולים להעיד על הקשר הזוגי שנוצר ביניהם.

כדאי לדעת! את הבקשה להתרת נישואין אזרחיים צריך להדפיס ולהעביר בחמישה עותקים. לכל מסמך שכתוב בשפה אחרת מהשפה העברית, צריך להוסיף ולצרף גם מסמך מתורגם זהה לחלוטין בעברית. נכון להיום העלות של פתיחת תובענה להתרת נישואין אזרחיים הוא כ- 500 שקלים.

לאחר שמגישים את כל הטפסים הללו, בית המשפט יוודא כי הוא אכן רשאי לטפל בנושא. הוא יעשה זאת לאחר בירור מול בית דין רבני גירושין כי אחד מבני הזוג יהודי, והוא יעשה זאת גם מול בית דין השרעי במידה ואחד מבני הזוג מוסלמי. ברגע שהוא יקבל את האישור כי בני הזוג אינם צריכים לעבור הליך גירושין דתי, בית המשפט יעבור לשלב הבא.

התרת נישואין ללא עורך דין

קודם לכן ציינו כי בכל הנוגע לשלב הבירוקרטי של מילוי טפסים מומלץ להיעזר בעורך דין גירושין אך אין על כך חובה. הדבר נכון גם בכל הנוגע להמשך התהליך של התרת נישואין אזרחיים בהסכמה.

יחד עם זאת גם הליך התרת נישואין בהסכמה יכול להסתבך כיוון שמדובר בפרידה וגירושין לכל דבר, וצריך לקחת בחשבון כי לגירושין תהיה השלכה על המשך החיים בהיבט הכלכלי ועוד יותר אם יש ילדים המעורבים בעניין.

כך שגם במקרה של התרת נישואין אזרחיים בהסכמה יעלו על שולחן הדיונים נושאים הנוגעים לחלוקת הרכוש, משמורת והסדרי ראייה של הילדים, מזונות ילדים ועוד.

עורך דין לענייני גירושין יכול לייצג את אחד מבני הזוג או את שניהם גם יחד. מעבר לעזרה במילוי של טפסים בצורה מדויקת, יש לו את היכולת להוביל להסכם בו ישמרו הזכויות של שני הצדדים.

כדאי לדעת! בין אם מדובר בהליך התרת נישואין אזרחיים בהסכמה או התרת נישואין במעמד צד אחד, כיוון שאחד מבני הזוג אינו יהודי אלא אזרח ממדינה אחרת, לעיתים בית המשפט לענייני משפחה יאלץ לקחת ולהביא בחשבון חוקים או תקנות מסוימות של אותה מדינה זרה ממנו הם מגיעים. הנקודה הזו מחזקת את הכדאיות בליווי של עורך דין דיני משפחה לאורך הדרך.

התרת נישואין במעמד צד אחד

התרת הנישואין יכולה להתבצע גם במידה ואחד מבני הזוג מסרב לעשות זאת.

גם התרת נישואין אזרחיים תעשה עם בקשת תביעה אל בית משפט לענייני משפחה בישראל, אך יהיה עליכם למלא מספר טפסים שונים. באופן טבעי מדובר בהליך שונה ומורכב מאוד.

התרת נישואין אזרחיים: סיכום

הליך התרת נישואין אזרחיים בהסכמה אינו נוח או פשוט יותר לעומת ההליך שצריך לעבור בבית דין רבני גירושין. יש לו יתרונות ברורים אך גם חסרונות ומגבלות.

למעשה כאשר ישנם ילדים משותפים, יש הרבה יותר מן המשותף לשתי הדרכים בכל הנוגע להסכם חלוקת הרכוש, משמורת והסדרי ראייה של הילדים, מזונות ילדים ועוד. 

צרו קשר עימנו
מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם:
פתח שיחה
💬 נשמח לסייע
היי 👋
איך אפשר לעזור?