הסכם חיים משותפים

הסכם חיים משותפים ידוע גם בשם נוסף – הסכם זוגיות. מדובר בהסכם המיועד לזוגות שאינם נשואים ולא מתכוונים להתחתן, למי שמגדירים עצמם ידועים בציבור או שלא, וגם לזוגות חד מיניים.

הסכם זה מתאים גם לזוגות שהתחתנו בנישואים אזרחיים, או מי שזוהי זוגיות פרק ב' עבורם ורוצים לשמור על האינטרס הכלכלי שלהם במקרה של פרידה.

מה ההבדל בין הסכם ממון להסכם חיים משותפים?

רבים נוטים להתבלבל בין הסכם חיים משותפים לבין הסכם ממון, אך ישנו הבדל ברור בין שני ההסכמים הללו.

הסכם ממון הוא הסכם שנערך בין זוגות שעומדים להתחתן או מי שכבר התחתנו. המטרה של הסכם ממון הוא להסדיר חלוקה כלכלית שתיושם בפועל במידה ובני הזוג יבקשו לפרק את הזוגיות ולהתגרש. 

הסכם ממון חייב לקבל תוקף מטעם בית משפט לענייני משפחה או בית דין רבני כדי להיות תקף בצורה חוקית, בעוד שהסכם חיים משותפים בין בני זוג או ידועים בציבור אינו מצריך לקבל אישור משפטי כדי להיות בתוקף, אלא הוא מקבל את תעודת ההכשר עם חתימת שני הצדדים על ההסכם.

כדאי לדעת! אומנם הסכם חיים משותפים לא צריך לקבל תוקף משפטי על פי חוק, אולם מומלץ להביא הסכם לחיים משותפים לאישורו של בית המשפט לענייני משפחה או אצל נוטריון, כדי לוודא כי מדובר בהסכם תקין והוגן עבור שני הצדדים.

הבדל נוסף בין הסכם חיים משותפים לבין הסכם ממון הוא שהסכם חיים משותפים לא נוגע רק בפן הכלכלי בין בני הזוג, אלא לוקח בחשבון ומסדיר תנאי שותפות בתחומים רבים נוספים שהם חלק בלתי נפרד מחיי זוגיות, תוך כדי החיים בצוותא או במקרה של פרידה.

הסכם חיים משותפים – יתרונות

הסכם חיים משותפים מעניק לבני זוג את השקט הנפשי שלעיתים הזוגיות שלהם צריכה בכל הנוגע להיבט הכלכלי בניהול משק הבית, או בנוגע לחלוקת רכוש במקרה של פרידה. הדברים נכונים גם ובעיקר אם ישנם ילדים המעורבים בזוגיות הזו.

יתרון גדול נוסף של הסכם לחיים משותפים בין בני זוג בא לידי ביטוי כאשר הם מבקשים לשמור על הזכויות המגיעות להם מול הבנקים, ביטוח לאומי ורשויות נוספות בישראל.

גם בני זוג תחת הסכם שכזה נחשבים למי שמנהלים משק בית ומשפחה כמו זוגות נשואים.

כיוון שכל זוגיות שונה האחת מהשנייה, מומלץ להסדיר את ההסכם בצורה המיטבית ביותר – הסכם חיים משותפים עורך דין.

אומנם הסכם חיים משותפים אינו דורש תוקף של בית משפט לענייני משפחה או בית דין רבני, אולם עורך דין לענייני משפחה יודע כיצד לקחת בחשבון את כל הנושאים שעולים בחיי זוגיות, ולסכם זאת בהסכם מוקדם שתפקידו לפתור בעיות עוד לפני שאלה צצו ועלו. כמובן שזה נכון גם במידה ובני הזוג החליטו להיפרד בשלב מסוים.

בכל זאת ובשונה מחיי נישואין רגילים, בדרך כלל מי שמבקשים להוציא לפועל הסכם חיים משותפים  או הסכם חיים משותפים עם ילדים מגיעים מזוגיות קודמת או לאחר שעברו כברת דרך מסוימת בחיים. זה אומר שכל צד מגיע עם רכוש אישי. בחלק מהמקרים זה יכול להיות נכס למגורים, בטח ובטח חסכונות, זכויות סוציאליות ועוד. במקרה של פירוק הזוגיות, הסכם מסוג זה לא משאיר מקום לשאלות או חוסר ידע מה עושים ואיך מחלקים את הרכוש או הזכויות.

סעיף נוסף בהסכם לחיים משותפים כולל הסכם חיים משותפים עם ילדים, יכול לגעת גם בנקודה של רכוש משותף שנרכש תוך כדי החיים ביחד.

הסכם חיים משותפים עורך דין יכול לקחת בחשבון גם כספים המגיעים כתוצאה מהשכרת נכס למגורים של אחד מהצדדים וכיצד החלוקה הכספית תתבצע.

גם מתנות ששני הצדדים מקבלים לאורך השנים יכולים להילקח בחשבון, בטח כשמדובר בירושות.

במידה ולא נחתם הסכם חיים משותפים בין בני זוג, בשעת פרידה אפשר להגיע למצב של אי נעימות ומחלוקת גדולה לגבי חלוקת הרכוש, חלוקת ירושה או אפילו דמי מזונות. אז הנושא יעבור לטיפול של בית משפט לענייני משפחה. הליך שיכול לקחת זמן רב בו שני הצדדים ישלמו מחיר כלכלי גבוה.

האם ניתן לבטל הסכם חיים משותפים?

כן, זו אפשרות שניתן לבצע, על ידי פנייה אל בית משפט לענייני משפחה בבקשת סעד משפטי של ביטול ההסכם. כדי לעשות זאת עולה הצורך להוכיח סיבה מספקת. למשל לו אחד מבני הזוג גילה כי הוסתרו ממנו דברים או מידע שיש להם השפעה או חוסר הוגנות בהסכם שנחתם. לעיתים אפשר ומדובר במעשה הטעייה של ממש. כמובן במידה וההסכם נחתם תוך כדי אילוץ בעקבות לחץ פיזי או נפשי. בנוסף ניתן לבטל הסכם חיים משותפים בעקבות הפרה ברורה של סעיף מסוים מצד אחד מהצדדים. כשעולה החשד, חשש או רצון להוציא את ההפרה הזו לפועל, מומלץ להיעזר בשירותיו של הסכם חיים משותפים עורך דין למטרת ייעוץ או ליווי מעשי.

הסכם ממון ידועים בציבור

את הסכם הממון של חיים משותפים חייבים לאשר על פי חוק בבית משפט לענייני משפחה במידה וההסכם הזה נחתם לאחר נישואין. אפשר גם לקבל אישור מצד נוטריון לפני נישואין או כחלק מהסכם חיים משותפים.

הסכם ממון נועד להסדיר את כוונות בני הזוג בכל הנוגע לקשר האישי ביניהם.

הסיבה לכך פשוטה. כל עוד מדובר בצד שהיה נשוי קודם לכן, גרושים, אלמנים או רווקים, במשרד הפנים יש על כך סטטוס ברור. לעומת זאת בכל הנוגע לידועים בציבור אין שום סטטוס כזה או אחר אלא זוהי סיטואציה משפטית. 

לכן בין היתר מסדירים מראש מקרה של מחלוקת אפשרית, כשעולה הצורך לבצע שינויים מסוימים, או במידה וצריך לפנות שוב אל בית משפט לענייני משפחה, נוטריון או עורך דין לענייני משפחה.

גם בהסכם מסוג צריך לרשום ולפרט את הרכוש שהיה לבני הזוג לפני שהם נכנסו אל תוך מערכת היחסים הזו, זאת כדי לדעת כיצד לחלק את הרכוש במקרה של פרידה עתידית, או לדעת כיצד לעשות בו שימוש משותף תוך כדי חיי הזוגיות. הדברים נכונים גם בכל הנוגע לחובות.

סעיף שלא תמיד מקבל את הבמה הראויה ומומלץ להכניסו אל תוך הסכם קשור לאפשרות של שיקום הקשר הזוגי כאשר פרידה עולה על הפרק.

כך שכדאי להכניס סעיף שקובע האם בני הזוג יפנו קודם כל אל מטפלים זוגיים או אל מגשר.

כדאי לדעת! אל תוך הסכם ממון אי אפשר להכניס סעיף הנוגע לצוואה, אלא זה צריך להיעשות על ידי מסמך צוואה נפרד. בנוסף אסור שיהיו בו סעיפים הנוגעים לילדים שעדיין לא נולדו.

צרו קשר עימנו
מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם:
פתח שיחה
💬 נשמח לסייע
היי 👋
איך אפשר לעזור?