ייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי שנועד לעזור לכל בן אדם לתכנן מראש את חייו ואת עתידו בשלב בו הוא כבר לא יהיה מספיק כשיר כדי לקבל החלטות באופן עצמאי ולבצע פעולות כאלה ואחרות לבדו. לכן מומלץ לערוך שכזה בעזרת עורך דין ייפוי כוח מתמשך.

מסמך זה  בעצם מאפשר לכל בן אדם למנות מטעמו מישהו אחר שיקבל עבורו את ההחלטות הללו בחיים, החל מעניינים רפואיים, פיננסים ועוד.

המסמך יכנס לתוקף אך ורק לאחר שאדם איבד את הכשירות שלו, והוא לא יוכל עוד לקבל החלטות בנושאים שאותם הוא דאג להגדיר תחת הליך של הענקת ייפוי כוח מתמשך.

ייפוי כוח מתמשך או אפוטרופוס?

סביר להניח כי המטלה הזו בה אדם מסוים מתמנה לקבל החלטות בנושאים מגוונים עבור אדם אחר מוכרת לכם בהקשר של תיקי אפוטרופסות. גם אלה מסדירים על פי חוק (מינוי אפוטרופוס) את האפשרות למנות נציג שינהל את הצרכים של מי שזקוק לעזרה באופן קבוע, לאחר שזה כבר אינו מסוגל לבצע זאת בעצמו כמו אחרים באוכלוסייה.

נתחיל מהשורה התחתונה והחשובה ביותר. היתרון של ייפוי כוח מתמשך על פני מינוי אפוטרופסות הוא שהאדם שממנה מישהו אחר לקבל עבורו החלטות, עדיין שומר לעצמו את השליטה על חייו ולמעשה גם את החופש שלו. זה כולל גם מצבים בהם הוא איבד שליטה על הגוף שלו.

מעבר לזה, הליך של מינוי אפוטרופסות כולל בחובו המון התחייבויות. לא רק כלפי האדם אשר זקוק לעזרה אלא גם בכל הנוגע לדיווח קבוע על הנעשה לאפוטרופוס הכללי, ליחידת הפיקוח על אפוטרופוסים ולבית המשפט. מדובר במציאות בירוקרטית מתישה.

כדאי לדעת! אם לא דואגים שיהיה מסמך ייפוי כוח מתמשך מראש, במקרה הצורך בית המשפט יהיה זה שימנה נציג שיקבל את ההחלטות. מהרגע שמינוי של אפוטרופוס על אדם מסוים בוצע, הוא כבר אינו חייב להתייעץ או לשאול את אותו אדם דבר, אלא קובע כיצד ייעשו הדברים על פי הבנתו שלו בלבד.

במילים אחרות, בכל הנוגע לאפוטרופסות בית המשפט הוא זה שיכול למנות עבור כל אחד את זהות האפוטרופוס. לעומת זאת בהליך שייעשה עם עורך דין ייפוי כוח מתמשך, רק אתם יכולים לקבוע את זהות האדם שיטפל בכם במקרה הצורך.

כדאי לדעת! באפוטרופסות אפשר שבית המשפט יקבע האם האפוטרופוס יקבל את הזכות להחליט בענייני גוף ורכוש ביחד או רק אחד מהם. בעזרת עורך דין בייפוי כוח מתמשך, מי שממנה לעצמו נציג יכול לקבוע האם יהיה זה נציג אחד בלבד, או מספר נציגים שכל אחד מהם יהיה אחראי על תחום אחר.

עורך דין ייפוי כוח מתמשך

באופן טבעי בכל הנוגע לנושא זה, מומלץ להתייעץ עם עורך דין לענייני משפחה שקיבל הסמכה מטעם משרד המשפטים עבור עריכת המסמך.

המשך התהליך יכלול פגישה או יותר עם עורך דין ייפוי כוח מתמשך שצריך יהיה לנסח ביחד עם אותו אדם את רשימת הנושאים. בין היתר למי הוא מעניק את ייפוי הכוח במידה וחס וחלילה יגיע הרגע בו הוא יאבד את הכשירות להחליט על חייו באופן עצמאי.

לאחר שדאג להסביר על כל המשתנים, בסיום ההליך עורך דין מכין מסמך מפורט וברור, חותם עליו, ועל פי חוק מפקיד אותו ביחידת האפוטרופוס הכללי כדי שזה יעניק אישור משפטי עבור ייפוי הכוח.

כדאי לדעת! עורך דין ייפוי כוח מתמשך יכול גם לפעול לביטול של ייפוי כוח מתמשך אם לכך הוא נדרש.

מה ייפוי כוח מתמשך אינו כולל?

כיוון שייפוי כוח מתמשך הוא הסדר משפטי וחוקי לכל דבר אשר נתמך על הבחירה האישית של כל אדם, אין שום מערכת אשר מפקחת על הנעשה במקרה הצורך כפי שמתרחש בהליך של מינוי אפוטרופוס.

יחד עם זאת כן חוקקו בחוק מספר נקודות שנועדו למנוע ממי שקיבל את ייפוי הכוח לבצע את רשימת הדברים הבאים:

מיופה הכוח אינו יכול למנוע מהאדם שמינה אותו לעבור טיפולים אשר יכולים להציל את חייו. מיופה הכוח אינו יכול למכור נכסים של האדם שמינה אותו אלא באישור של בית המשפט. מיופה הכוח לא יכול להצביע בבחירות במקום או בשמו של האדם שמינה אותו. מיופה הכוח אינו יכול לחתום בשמו של האדם שמינה אותו על צוואה, או למסור את הילדים שלו לאימוץ.

ייפוי כוח מתמשך – מנגנוני ביטחון

אומנם ההליך אינו מסורבל או כולל בתוכו את הצורך להתעסק בבירוקרטיה סבוכה, יחד עם זאת בהליך ייפוי כוח מתמשך, מיופה הכוח חייב לשמור את כל מסמכים הקשורים להחלטות מהותיות שהוא קיבל בנוגע לענייניו האישיים של האדם שמינה אותו. מומלץ מאוד שהסעיף הזה יהיה קיים במסמך שאותו כותב עורך הדין.

אם בן משפחה או חבר קרוב חושד כי מיופה הכוח חורג מהסמכויות שלו או שאינו פועל לטובת מי שמינה אותו, ניתן להגיש על כך תלונה לממונה על תלונות ציבור תוך כדי קבלת סיוע מטעם האפוטרופוס הכללי לבירור העניין. במידה ויעלה חשד, העניין יעבור לבדיקה וטיפול של בית המשפט.

ייפוי כוח מתמשך – פקיעת תוקף

ישנם מספר תנאים לפיהם התוקף ייפוי כוח מתמשך יכול להסתיים או להתבטל.

בראש ובראשונה במידה והאדם שהעניק את ייפוי הכוח מבקש לעשות זאת, או אם הוא נפטר. 

במידה ומיופה הכוח בעצמו אינו כשיר עוד לבצע את תפקידו, או אם מונה לו אפוטרופוס.

במקרים בהם מיופה הכוח היה בן/בת זוג או ידועים בציבור, והקשר הזוגי הסתיים. כמובן גם מיופה הכוח בעצמו רשאי לבקש להפסיק ולבצע את תפקידו מסיבה כזו או אחרת.

לאחר שתתקבל הודעה על שינוי, אם בגלל פקיעת התוקף או ביטול, הפעולה הזו תירשם במאגר ההפקדות של ייפוי הכוח המתמשכים באפוטרופוס הכללי.

ייפוי כוח מתמשך מחיר

שאלת השאלות, ייפוי כוח מתמשך כמה עולה?

באופן טבעי המחיר תלוי במספר דברים, בעיקר במורכבות של ייפוי הכוח.

למשל, אם צריך להסדיר נושאים רבים המחיר יהיה שונה לעומת מקרה של ייפוי כוח מתמשך בו דנים בנושא אחד, או אם צריך למנות מספר אנשים עם ייפוי כוח ושכל אחד מהם יהיה אחראי על תחום אחר.

זמן העבודה הנדרש משפיע אף הוא על המחיר הסופי. לרוב עריכה של מסמך דורשת מספר פגישות עם האדם אשר מבקש להוציא מסמך שכזה, כמו גם עם בני משפחתו הקרובים, לצד הצורך לבצע תיקונים עד החתימה על המסמך הסופי.

גם רמת המקצועיות, הידע והניסיון של עורך דין ייפוי כוח מתמשך יכולה להשפיע על המחיר הסופי.

עריכת מסמך עבור אדם אחד, ייפוי כוח מתמשך מחיר ינוע בין 2,500 שקלים לבין 5,000 שקלים.

לעומת זאת עריכת מסמך עבור בני זוג, ייפוי כוח מתמשך מחיר ינוע בין 4,500 שקלים לבין 7,500 שקלים.

צרו קשר עימנו
מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם:
פתח שיחה
💬 נשמח לסייע
היי 👋
איך אפשר לעזור?